Friends, Just Feel Better... =D

Khusyuk Solat


Assalamualaikum... 
Bila dengar nasyid nih.. Teringat masa aku kecik2.. Kena solat lah apalah... Selalu kena marah kalau tak solat...
Dulu aku nakal... dan payah nak solat...
Manusia berhak berubah kan... 

Tapi hari nih nak berkongsi tentang cara nak khusyuk....

1- Tempat Solat..
Bila kita tengok tempat solat selesa, mula timbul rasa seronok n nak buat betul2 bila solat...

2- Mengingati Mati.
Tak ramai yang pkir tentang ini... Bila putus cinta, sakit n semua2.. Baru lah kita nak pikirkan... (Inilah aku.. Haishhh..)
Bila kita ingat akan kematian... Merasakan kemungkinan esok kita akan mati.. InsyaALLAH akan khusyuk bila mendirikan solat..

3- Faham Maksud apa yang dibaca.
Ini lah yang selalu kita abaikan... Kenapa? Sebab kita malas dah nak bukak buku Panduan Solat kan??... Yelah, dah besar... Masing2 sebok dengan kerjaya masing2... Kadang-kadang aku pun macam tuh... Even baca pun.. Bila lupa.. Malas nak selak balik.. 
Sekarang kan semua ada Wifi.. Unifi n macam2 lah... Apa salahnya jika kita goggle sket berkenaan dengan solat kan...
Dengan memahami maksud nya.. InsyaALLAH kita akan khusyuk.. Dan tahu kita dah rakaat yang ke berapa.. Kadang-kadang kita lupa kita dah rakaat keberapa.. Lalai.. Syaitan suka ganggu lagi2 bila solat nih.. Haih...

Sebenarnya ada banyak lagi... Boleh lah search 'Tips Khusyuk Solat'..
Jika ada salah, betulkan saya..
Maaf jika terasa.. Kadang2 aku pun lalai.. Sama2 kita ingatkan.. =D